tirsdag 26. oktober 2010

Vakttårnet - Forkynner av Jehovas Rike


Vakttårnet, originally uploaded by suzanotsjka.

I dag fikk jeg besøk av Jehovas russiske vitner på døra mi her i Gøteborg. Etter at jeg fikk meg russisk samboer for noen måneder siden har jeg på mange måter vent meg til å være omgitt av muljerte konsonanter, bokhvetegrøt og varmtvannstannpuss også i Sverige. Derfor stusset jeg ikke først over at de to kvinnene uten å forhøre seg om det var greit begynte å presentere seg selv og budskapet sitt på russisk: De jaktet på russiskspråklige, nye vitner. Disse lokaliserte de ved å gå fra dør til dør og lese på navneskiltene, og på vår dør sto det vitterlig Tatiana. Det var like før de fikk meg på kroken, særlig da jeg fikk høre at den ene kom fra selveste Kaliningrad, der jeg også har bodd. Jeg skulle gjerne ha snakket mer med henne om Kaliningrad, men tok meg sammen i siste øyeblikket og innrømte at jeg ikke er særlig religiøs. Det behøvde jeg ifølge vitnene heller ikke å være, for religiøsitet er noe man kan oppnå. Jeg valgte den gode gamle gylne middelveien og gikk med på å ta imot blekka på bildet og sa at jeg skulle kontakte dem hvis jeg ombestemte meg. Mon tro hvordan Jehova ser på hvite løgner?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar